Idle Chat about Korean (Kourai) Tea Bowls
Totoya/Soba
by TANI Akira, Curator of the Nomura Museum of Fine Art

Popular Kourai Tea Bowls
Once I was asked, “What is the most popular type of Korean tea bowl passed down?” However, that is not just a difficult question to answer correctly, but really a close to impossible one to answer. The same as with other tea utensils, each person has his own preference. While there are those who like irabo bowls, there are also those who like totoya bowls. Furthermore, even those bowls in the same irabo or totoya group, the feeling each bowl possess differs. Furthermore, women make up an overwhelming amount of the world of chanoyu after WWII, and really, I think the sort of tea utensils favoured by women have become the mainstream.
Upon looking at the chakai records, the most common is ido bowls, then goki bowls, and then mishima and katade bowls. But the nature of chakai records is not the same thing as popularity. Looking at them, it seems ido bowls are the most popular and goki bowls the second most, but I wouldn’t really say that. Also, while I have about a rough idea of what famous passed bowls are in possession of art museums, I haven’t the slightest idea of what bowls might be in private possession of individuals.
Like this, while I wouldn’t as a rule say what kourai tea bowl is the most common or most popular, currently because comparatively totoya and soba bowls are often seen in the chakais held today, I think musn’t there have been many that were passed down to private individuals?

The Origin of the Name Totoya and Types
First, in modern times Totoya is usually written with those characters (which mean “House of Dippers”), but it is also written “House of Fish” or “House of Imports”. The origin of this name is said to be that Rikyu first noticed it in Sakai at a fish dealers or that a certain famous person called Fishhaus once possessed it. For certain, a person with the trade name of Fishhaus–Ryoukou Totoya–appears in the Tennouji-ya Record, but we don’t have any established facts.
Well, if you ask what sort of elements are characteristic of a totoya bowl, actually there isn’t one type established, but three types of bowls are called totoya.
One type has a fairly wide feel to its body with a solid foot, and are often not glazed all the way to the foot. These are called True (Honte) Totoya. Another type is a low bowl near to a hira-chawan in height, whose foot is very typically clearly carved out, and many are glazed all the way to the inside part of the foot. These are called Flat (Hira) Totoya. Finally, the other type is rather larger, completely different compared to the first and second type. The walls rise up gently from the base of the foot, but the upper part of the bowl doesn’t really open up, instead being cylindrical. The glaze usually reaches all the way into the inner part of the foot. This type doesn’t have a specific name.
Thus there are three types of bowls with, as far as we can see, different shapes, clay, and glazes. I am not really sure why the are all considered a type of totoya, but if I had to say, perhaps it is due to the nature of the glaze being similar? However, even saying this, the glaze too differs, sometimes having a fairly strong yellowish colour and sometimes exhibiting a blue colour.
高麗茶碗つれづればなし
斗々屋/蕎麦
野村美術館館長 谷晃(たに あきら)

高麗茶碗のなかでの人気
かつて「伝世している高麗茶碗のなかで一番人気があるものほどのタイプですか」と問われたことがあります。しかしこの質問に正確に答えることはむずかしい、というよりは不可能に近いというのが実状です。というのは他の茶道具と同様個人の好みがあり、伊羅保が好きという人もあれば、斗々屋が好きという人もあり、さらには同じ伊羅保や斗々屋のグループに入っているものでも、ずいぶんとその茶碗が持つ雰囲気が異なるからです。さらに第二次大戦後は茶の湯の世界で女性が圧倒的に多くなり、どうも道具の好みも女性好みが主流となってしまったように思われます。
茶会記での使用例を見ると一番多いのは井戸、次に呉器、そして三島と堅手がそれに続きますが、茶会記の性格が一様ではなく、これをもってすぐさま井戸が一番人気、呉器が二番人気とはなかなかいえません。また伝世品にしても有名なもの、美術館が所蔵しているものはおおよそ見当がつくのですが、個人で所蔵されているものについては何だどれほどあるのかまったくわかりません。
このように高麗茶碗で一番多いもの、人気のあるものは何かといちがいにはいえないながらも、今回取り上げる斗々屋と蕎麦は、現在行われている茶会などでも比較的よく見かけるので、伝世している固体数が多いのではないかと思われます。

斗々屋の名称の由来とタイプ
まず斗々屋は、現在はこの文字を使うとが多いのですが、「魚屋」や「渡唐屋」と書かれたりするこおもあります。その名称の由来は、かつて利休が堺の魚屋(ととや)で見出したからとか、また魚屋某という人物が持っていたのが有名であったからとかいわれます。確かに『天王寺屋会記』には魚屋良勾(向)など魚屋を屋号とする人物が登場しますが、たしかなことはわかりません。
では斗々屋の特徴はどのようであるかといえば、実は斗々屋と呼ばれる茶碗には三つのタイプがって一定しません。
一つはやや広がり気味に全体が立ち上がり、がっしりとした高台を持ち、釉薬は高台廻りまでは掛かっていないことが多いもの。これは本手斗々屋と呼ばれています。いま一つは平茶碗に近くて背は低く、高台はごく一般的ですっきり削られ、その多くは釉薬が高台内部まで掛かっているもの。これは平斗々屋と呼ばれることもあります。そしてもう一つのタイプは、一番目や二番目とはまったく異なり比較的大振りで、高台付近からの立ち上がりはゆるやかですが、上部はほとんど開かず筒状ともいえるように立ち上がっており、こちらも釉薬は高台内部まで掛かっているものが多いようで、これをまとめていう名称はありません。
このように形状も土も釉薬も見た目にはかなり異なる三つのタイプが、なぜ同じ斗々屋に分類されたのかよくわかりませんが、あえていえば釉薬の調子が近いからでしょうか。とはいってもやはり釉薬もかなり異なっており、黄色味がやや強いものや、青味を発しているものもあります。

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