Next, let’s investigate“Those who excell in an art(gei) are well-informed in everything.” The dictionary has the following such:

Those who have understood the mysteries of any art, also know the road to truth in other fields.

That there is a big difference in the meaning of gei as previously explained is self-evident. Gei is not a mere hobby or pastime, neither does it have a meaning of way of livelihood. The mysteries of the geido of Tea and other arts show a strong spirituality that is like to a path upon which one the struggles. In this, some people think it’s basis has the same meaning as mastering gei, that is, mastering being a human.
For example, the late Edo period tea master, Ii Naosuke wrote the following in his “Beginner’s Record”:

The way of drinking tea is the art of cultivating the heart, so that a spiritual life does not escape us.

Here, when we master the mysteries of chado, we are not disconnected from all methods and truths, unlimited to chado. Posessing gei implies a universality.
Also, the next is from the “Record of Zen Tea: Matters of Practicing Tea”:

The original meaning of Tea is not about choosing good or bad utensils, not about debating skill in making tea. It is simply an ascetic practice, where we treat the utensils carefully, concentrate intensely, and contemplating our true character. What we entrust to tea is nothing other than labouring to seek our own true character.

The original meaning of chado is not only discussing what dogu are good or bad or discussing one’s form when making tea. It means simply that by concentrating your heart on one utensil at a time, you can realize the true character. Chado is nothing more than training to seek your own true character. In short, realizing the true nature of things results in the comprehension (satori) of Buddhism. This is a situation of knowing the nature of all truths. That is what this means.

次に「一藝に秀でたる者はすべてに通ずる」を検証してみよう。辞書には次のようにある。

何の藝でもその奥義に達した者は、その他の方面についても真理への道筋を知っている

前述した藝の意味とは大きな違いがあることは自明であろう。藝とは単なる趣味や道楽ではなく、また経済的行為を意味するものでもない。茶道などの藝道の奥義とは、真理へ辿り着く道筋に繋がるという高い精神性が示されており、その根底には、藝を極めることは、すなわち人間性を極めることと同義であるという考え方がそこにある。例えば、江戸末期の茶人、井伊直弼は『入門記』に次のように記している。

喫茶道は心を修むるの術にして、而して万法の上に漏るることなし

ここでは、茶道の奥義を極めれば、茶道に限らずすべての法則や真理から外れることがないという、藝の持つ普遍性を示唆しているのである。
また、『禅茶録』「茶事修業の叓」には次のようにある。

夫茶の原意は、器の膳悪を撰ばず、点する折の容能を論ぜず、只、茶器を扱う三昧に入て、本性を観ずる修行なり、扨茶事に託して自性を求むるの工夫は他にあらず、

茶道の本来の意味とは、道具の良し悪しや点前の姿ばかりを論ずるのではない。ただ、心を道具一点に集中することによって、ものの本性を感得することである、という。茶道は自らの本性を求める修行としてこれ以上のものはない。つまり、ものの本来を感得することは、仏道の悟りに至り、その境涯は、すべての真の姿(相)を知ることになる、ということであろう。

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