Chapter Number One: Seiza is Not the Only Proper Way (Part 2)

Tate-hiza of Teamasters

The number one hurdle when one decides to study the procedures of tea, is for everyone one’s feet falling asleep. In deciding to study traditional Japanese ettiquette, because there are many people who think, “It won’t do if I can’t endure seiza” even this modern common sense to prepare to cultivate the bodily ability to be able to do it at least temporarily is safer. However, pursuing the (course of) the history of the ettiquette of ritual tea, it appears that seiza was not always the correct basis. I hope we can have a correct appreciation of this thing.

Sekishuu-ryuu tea ceremony’s founder, a man called Katagiri Sekishuu, was once the shogun’s tea ceremony instructor. In the 5th year of Kanbun (1665), in the age of the 4th shogun, Ietsuna, one the chance of being invited as the tea ceremony instructor to the Shogun’s house, he presented an instruction book about chanoyu. Entitled “Sekishuu Sanbyaku Kajou (300 articles)”, the beginning this book in article 2 was dedicated to an item about the body’s arrangement and posture when making tea called “Mi no Kane (The Standard Position)”.

Not considering (things) from the modern common sense of tea ceremony, the proper way of sitting during chanoyu in those days was in “tate-hiza”: sitting with the the right ankle under the behind on the tatami and the left knee standing up. The tea of Sekishuu was handed down to Kuwayama Souzen from Doan, the eldest son of Sen no Rikyu, and article number three in the “Sanbyaku Kajou” has the next sentence about sitting.

(This is) is my objection about the sitting posture of Doan.

About this one article, according to Seki-shuu School Mito Karou Convention, in “The Teachings of Tanaka Sohaku, Sekishuu Sanbyaku Kajou” that was published, this summed up the explanation:

As for the posture of the temae and also the proper position, rather than doing the temae in a stiff posture that captures a (formal) form, it is better to do the temae in a posture that matches your own body, that is to say, a natural posture.

Because the person called Doan was a person attentive to nutrition, he said that (rather than?) sitting in tatehiza where the stomache presses the knee to the extent it grows fat (we should) sit in the position of tate-hiza with the right foot in tailor fashion to do the temae. Because now as in the past there are all sort of instances where people can’t cannot easily subdue to correct position, especially because (it was) in the instruction book of the shogun’s company, it won’t do if we don’t have the concern that it won’t work to make (someone do) the impossible. In there, even if (we) temporarily decide the proper way of sitting, we can easily realize the thing of being broad-minded concerning sitting in a different way.

第一章
正座が唯一の作法ではない

茶人の立て膝

お茶の点前を学ぼうとするときの第一ハードルは、誰にとっても足がしびれることである。日本の伝統的な作法を学ぼうとすると、「正座に耐えなければならない」と思っている人は多いから、そういう現代的な常識も一応クリアーできるだけの身体能力は養っておいた方が無難ではある。しかし、点茶の作法の歴史を辿っていくと、必ずしも「正座」が正しい基準であったわけではない。そのことも正しく理解しておきたい。

石州流茶道の流祖である片桐石州という人は、将軍家の茶道師範をしていたことがある。寛文五年(一六六五)、四代将軍家綱の時代に将軍家の茶道指南役として召された折に、茶の湯のための指南書を献上する。『石州三百箇条』と題するその伝書の冒頭第二条には、「身のかね(曲尺)」と言って茶を点てるときの身体の配置や姿勢という項目が奉げられている。

現代の茶道の常識からは考えれないことだが、当時の茶の湯での正式な坐り方というのは、右の足首を尻の下に畳み、左の膝を立てて坐る「立膝」だった。石州の茶は、千利休の長男道安から桑山宗仙を経て伝わったものなのだが、『三百箇条』の第三条には「坐」についての次のような文章がある。

居住いに道安私の申し分あり

この一条について、石州流水戸何陋会によって刊行された『田中素白師伝 石州三百箇条』には、

点前の姿勢は、本来の形はあっても、形にとらわれて窮屈な姿勢で点前をするよりも、自分の体に合った姿勢、つまり自然体で点前をすることの方がむしろよいのである。

という解説が加えられている。

道安という人は栄養が行き届いた人で、「立て膝」で坐ると腹が膝につっかえてしまうくらい太っていたらしく、右足を胡坐のようにした「立て膝」の姿勢で点前をしていたという。正しい型に容易には従えない人それぞれの事情があるのは今も昔も同じことのようで、とくに将軍相手の指南書では、無理をさせてはいけない という配慮もしなければならなかったことだろう。そこには坐り方の作法を一応定めながらも、容易に応じて ちがう坐り方をも 柔軟に許容する懐の深さがあったことがわかる。

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